تمام پیشگویی‌های اسطوره تکنولوژی
نوشته شده توسط : ساحل

استیو جابز را به جرات می‌توان محبوب‌ترین چهره صنعت تکنولوژی به حساب آورد؛ کسی که می‌توانست بیچارگی و سلیقه ملت را پیش از خودشان پیش‌بینی کرده و به این ترتیب محصولات پرطرفدار و انقلابی را فرآوری و عرضه کند. او در درازا عمرش پیشگویی‌های مختلفی در ارتباط با آینده دنیای تکنولوژی اتمام دیتا بود؛ از فراگیر شدن اینترنت تا کاربردهای ماوس کامپیوتر. درست به همین انگیزه است که جمله معروفی از او در این باره هنوز هم در میانی افراد گوناگون نقل‌قول می‌شود: «بهترین گذرگاه برای پیش‌بینی آینده، ابداع آن است.»مجله بیزینس اینسایدر به تازگی به رسیدگی پیش‌بینی‌های درست استیو جابز از آینده صنعت تکنولوژی پرداخته است که در اینجا آنها را مرور می‌کنیم:

 

تمام پیشگویی‌های افسانه تکنولوژی

در منزل از کامپیوترها برای سرگرمی استفاده می‌کنیم: در سال ۱۹۸۵ استیو جابز در مصاحبه‌ای گفته بود که استفاده از کامپیوترهای شخصی به خانه‌ها هم می‌رسد. در آن موعد کامپیوترها بیشتر فقط در شرکت‌ها، مدارس و البته بدست شمار معدودی که کسب‌وکارشان را از خانه‌هایشان گردانیدن می‌کردند، بهره‌گیری می‌شدند. طبق آمارUS Census Bureau، در سنه ۱۹۸۴ تنها ۸ درصد از خانواده‌های آمریکایی یک کامپیوتر داشتند و این رقم تا سنه ۲۰۱۵ به ۷۹ درصد رسید. همان‌طور که جابز پیش‌بینی کرده بود، کامپیوترها حالا به منبع سرگرمی میلیون‌ها نفر تبدیل شده‌اند و امکان تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، انجام بازی‌های ویدئویی یا حتی ارسال پیام به رفقا را فراهم می‌آورند.

 

از روش کامپیوترها به شبکه ارتباطات جهانی متصل می‌شویم: در همان مصاحبه جابز توضیح داده بود که بعدها مهم‌ترین انگیزه افراد برای خرید یک کامپیوتر خانگی، پیوندیدن به شبکه ارتباطات جهانی خواهد بود. او این اظهارنظر را صحیح چهار سنه قبل از توسعه شبکه جهانی وب بدست «تیم برنرزلی» و پنج سال قبل متعلق به کرده بود که اولین صفحه وب به‌صورت آنلاین پست شود.

 

اینترنت همه جا خواهد بود: جابز در مصاحبه‌ای با گاهنامه Wired در سنه ۱۹۹۶ پیش‌بینی کرده بود که شبکه وب بعدها بدست کاربران سراسر دنیا باره کاربرد پیمان خواهد گرفت. او گفته بود که احتمالا از دوره اینترنت دایال‌آپ عبور خواهیم کرد و دسترسی عمومی به اینترنت فراهم می‌شود. به این ترتیب اکنون که آمارها پرتو می‌دهند که الی آخر ماه آوریل سال‌جاری میلادی چیزی نزدیک ۴/ ۴ میلیارد تن در عالم به اینترنت دسترسی دارند و متعلق به کاربرد می‌کنند. این میزان کم و بیش برابر ۵۶ درصد از کل جمعیت جهان و ۸۱ درصد جمعیت کشورهای توسعه‌یافته است.

 

مجبور نخواهید بود فضای ذخیره خودتان را مدیریت کنید: از مدت‌ها پیش همه ما شروع به اندوخته عکس‌ها، ویدئوها و اطلاعات‌مان روی کلاد اپل یا گوگل درایو کردیم. جابز روی نیاز به ارائه راهکارهایی برای توزیع صحیح فضای ذخیره‌سازی برای کاربران، پافشاری کرده بود. او در سنه ۱۹۹۶ به گاهنامه Wired گفته بود: «مدیریت فضای ذخیره‌سازی در دنیای کامپیوترهای رومیزی، جستار زیاد مهمی است و احتمالا بعدها نیازی نخواهید داشت که فضای ذخیره‌تان را مدیریت کنید. من به راستی سایر چیزی را ذخیره نمی‌کنم، در برابر از فضای ایمیل و وب استفاده می‌کنم تا مجبور به مدیریت فضای ذخیره‌ام نباشم. در راستی روش محبوبم برای گوشزد موضوعی به خودم، این است که برای خودم ایمیل بزنم. این فضای اندوخته من است.»

 

در آینده انگار کسی در یک جعبه نشسته و می‌تواند پیش‌بینی کند که چه چیزی می‌خواهید: جابز در مصاحبه با نیوزویک روشنگری داده بود که کامپیوترها در آینده به عواملی تبدیل می‌شوند که علایق ما را یاد می‌گیرند، اطلاعات را ذخیره می‌کنند و با ما تعامل می‌کنند الی نیازهایمان را یاد بگیرند و در پایان که به قول جابز به «دوست کوچکی درون جعبه» تبدیل شوند. حال که پس از ۲۵ سال، دستیارهای صوتی دیجیتال مثل الکسا و سیری به اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی میلیون‌ها تن از کاربرانشان تبدیل شده‌اند.

 

همه چیز در مورد رازهای استوری اینستاگرام  مردم دیگر برای خرید به فروشگاه‌ها نمی‌روند و این کار را از راه وب سپریدن می‌دهند: جابز در سنه ۱۹۹۵ در مراسم جوایز تکنولوژی اطلاعات Computerworld درباره تاثیر دنیای وب در تجارت و تجارت صحبت و پیش‌بینی کرد که چطور اینترنت به استارت‌آپ‌های کوچک اجازه می‌دهد با تفریق هزینه‌های توزیع، با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر رقابت کرده و امکان فروش محصولات و خدمات به‌صورت سر راست به مشتریان را فراهم کنند. حال که امروز میلیون‌ها شرکت در بستر اینترنت تجارت می‌کنند؛ از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا غول‌هایی مانند آمازون. او در سنه ۱۹۹۶ به مجله Wired گفته بود: «مردم سایر برای خرید به فروشگاه‌های گوناگون نمی‌روند، در عوض در اینترنت و دنیای وب به‌دنبال محصول یا خدمات باره نظرشان می‌گردند و از همان شیوه آنها را می‌خرند. شرکت‌های بزرگ اگر به این روند بی‌توجهی کنند، حتما گزند می‌بینند.»

 

مردم آن‌قدر اطلاعات اخذ می‌کنند که توانایی تحلیل آن را ندارند: در سال ۱۹۹۶ وقتی کاربران هنوز درگیر ارسال و گرفتن اولین ایمیل‌هایشان بودند، گرفتن حجم عظیمی از اطلاعات بیش از آنکه بتوان آن را تحلیل کرد، دور و دور از ذهن به عقیده می‌رسید. با این حال اما استیو جابز در آن سررسید و در مصاحبه‌اش با مجله Wired در ارتباط با این جستار آگاهانیدن داده بود. اکنون در سال ۲۰۱۹ حجم اطلاعات انتقالی آنقدر زیاد است که بر اساس آمار موسسه پژوهشی Deloitte، کاربران آمریکایی به‌طور میانه روزی ۵۲ بار گوشی موبایل‌شان را چک می‌کنند.

 

افراد در ۱۰ سالگی هم به تکنولوژی‌های روز دسترسی دارند: گرد از عجیب‌ترین و جالب‌ترین پیش‌بینی‌های جابز درباره دسترسی نوجوانان و جوانان به تکنولوژی‌های روز بود؛ تکنولوژی‌هایی که زمانی تنها بزرگ‌ترها با صرف هزینه‌های بسیار می‌توانستند به آنها دسترسی داشته باشند. او در مصاحبه‌ای با گاهنامه نیوزویک در این باره گفته بود: «در آینده احتمالاً کسی در ۱۰ سالگی هم به احد از این تکنولوژی‌های جدید دسترسی پیدا کند؛ اتفاقی که این روزها احتمالاً شگفت به عقیده برسد.» برای اینکه ببینیم چقدر پیش‌بینی او درست بوده است، می‌توانیم به گزارش موسسه مطالعاتی Influence Central گواهمندی کنیم؛ گزارشی که اثر می‌دهد میانه سن دسترسی کسان به اولین گوشی موبایل‌شان در آمریکا ۱۰ سال و سه ماهگی است.





:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: